تامین دلیل

یکی از مباحث مهم و اساسی در اکثر پرونده های مطرح شده در محاکم قضایی، حفظ و نگهداری وضعیت موجود برای استفاده در روال دادرسی است . بنابراین چنانچه در مواردی متحمل خساراتی شده اید به عنوان مثال اتومبیل شما در سانحه تصادف مورد آسیب قرارگرفته و یا اینکه محصولات کشاورزی شما در اثر اقدامات مجرمانه افرادی و یا هر دلیل دیگری تخریب گردیده و شما از این حیث دچار خسارات مالی شده اید و اگر نسبت به حفظ دلایل موجود اقدام ننمایید تا زمان تشکیل پرونده تخریب و یا ... و زمان وقت دادرسی، مطمئناً مدت زمانی خواهد گذشت و آثار تخریب موجود به دلیل مرور زمان از بین رفته و حقوق شما در این میان تضییع خواهد شد. فلذا قانون برای جلوگیری از تضییع حقوق شما در چنین مواردی بحث تأمین دلیل و حفظ آثار موجود را پیش بینی کرده تا شما بتوانید با تقدیم درخواست تأمین دلیل با جلب نظر کارشناس به محاکم قضایی مربوطه، آثار موجود را حفظ نموده و در زمان لازم در پرونده اصلی خود استفاده نمایید.

هم چنین در مواردی که احتمال بدهید در آینده، استفاده از دلایل و مدارک دعوای شما از قبیل تحقیق محلی و کسب اطلاع از مطلعین و استعلام نظر کارشناسان یا دفاتر تجاری یا استفاده از قرائن و نشانه های موجود در محل و یا دلایلی که نزد طرف دعوا یا دیگری است غیر ممکن یا سخت خواهد شد ( به قول قانون آیین دادرسی در امور مدنی متعذر و متعسر گردد ) می توانید از دادگاه درخواست تأمین دلیل آنها را بنمایید. بنابراین دقت نمایید که اولاً منظور از تأمین دلیل، حفظ و نگهداری آثار موجود در نظریه کارشناسی است. ثانیاً این امر به موجب برگ درخواست با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری در رشته مورد نظر انجام می شود .

باید بدانید که درخواست تأمین دلیل ممکن است در هنگام دادرسی و یا قبل از طرح دعوی باشد.

لازم به ذکر است که درخواست تأمین دلیل باید حاوی نکات زیر باشد:

1-    مشخصات درخواست کننده و طرف مقابل او

2-    موضوع دعوایی که برای اثبات آن درخواست تأمین دلیل می شود.

3-    اوضاع و احوالی که موجب درخواست تأمین دلیل شده است

در اموری که فوریت داشته باشد، دادگاه بدون احضار طرف مقابل اقدام به تأمین دلیل می نماید.

در صورتی که تعیین طرف مقابل برای درخواست کننده تأمین دلیل ممکن نباشد به عنوان مثال اتومبیل شما در خیابان دچار صدمه از سوی فرد و یا اتومبیلی دیگر شده باشد و شما ندانید که فرد مقصر کیست، تأمین دلیل بدون تعیین طرف مقابل پذیرفته و به جریان گذاشته خواهد شد.

امیدوارم که به اهمیت این مبحث پی برده و در مواقع لزوم از آن استفاده کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد